Het jaar 2020 zal onthouden worden als een jaar waarin de Nederlandse bevolking minder kon bewegen dan ooit. Daarnaast zit meer meer thuis en in de thuissituatie wordt over het algemeen meer gesnackt dan buiten de deur. Doordat men zo weinig kan bewegen en daarnaast gemakkelijker naar ongezond voedsel grijpt is de kans op overgewicht groter dan ooit. Om je eigen kans op overgewicht te minimaliseren kun je verschillende dingen doen. Je kunt bijvoorbeeld thuis gaan sporten of gezonder gaan eten! Omdat gezonder eten wat toegankelijker is dan thuis gaan sporten, willen we je in deze blog vertellen hoe je je dagelijkse voeding kan verbeteren en gezonder kan maken!

Ongezond eten laten

Het klinkt als een ontzettend logisch feit, maar als je gezonder wilt eten of drinken, dien je dingen met hoge ongezonde voeding gehaltes links te laten liggen. Het helpt al enorm door niet iedere avond een bakje chips of een biertje te drinken. Het zijn juist deze kleine ongezonde voeding momenten die onnodig zijn en er daarnaast voor zorgen dat je bijvoorbeeld ja maximale dagelijkse calorie aantal overschrijdt. Dit zijn kleine voedingsmomenten die door het relatief hoge ongezonde voeding gehalten toch een grote impact kunnen hebben.Als je deze vormen van ongezond eten kunt laten, zul je al snel een verbetering zien in je gevoel van gezondheid! 

Gezond eten nemen

Als je de genoemde momenten van voeding links laat liggen, zul je deze gemiste voedingswaarden natuurlijk ergens anders vandaan moeten halen. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door meer en daarnaast gezonder avondeten tot je te nemen. Het avondeten is over het algemeen het hoofdmaal voor de Nederlander waarin de meeste voedingsstoffen tot ons genomen worden. Als je deze maaltijd gezond weet te maken, heeft dit een enorme impact op je algehele gezondheid! Om het avondeten gezond te maken, dien je bewust te zijn van de voedingswaarden die bepaalde producten met zich mee brengen. Daarnaast is het verstandig om je te oriënteren in diverse keukens. Veel keukens hebben wel veel gezonde gerechten, maar omdat het gerechten uit dezelfde keuken zijn, zullen de gerechten toch veel van elkaar weg hebben. Als je je oriënteert op diverse keukens, kun je iedere dag een totaal ander gerecht eten, maar wel de gezondheid hierin garanderen! Een keuken waar je waarschijnlijk nog niet van wist dat deze enorm gezond kon zijn is de Surinaamse keuken!

Gezonde Surinaamse keuken

Gezonde voeding en Surinaams eten is een link die veel mensen waarschijnlijk niet leggen. Dit komt doordat vele Surinaamse gerechten een zoetachtige smaak hebben en hierdoor al snel als ongezond zullen smaken. Het voordeel van het Surinaamse eten is dat deze zoete smaak vaak wordt gecreëerd door het gebruik van kruiden en niet per se door het gebruik van suiker. Dit zie je ook duidelijk terug in diverse Surinaamse recepten! Doordat men in de Surinaamse keuken gebruik maakt van veel kruiden is de Surinaamse keuken er eentje met weinig additieven. Je zult bijvoorbeeld nooit een klodder mayonaise over een Surinaams gerecht heen hoeven gooien! Een voorbeeld van een gezond Surinaams gerecht is de Surinaamse bami. Doordat de bami van zichzelf goed gekruid wordt, hoeven er weinig tot geen ongezonde producten aan de bami worden toegevoegd om het gerecht op smaak te brengen! Ditzelfde geldt overigens voor andere producten uit de Surinaamse keuken zoals de Surinaamse nasi! Naast het feit dat de kruiden ervoor zorgen dat additieven niet tot nauwelijk nodig zijn, hebben de kruiden ook hele andere functies. Zo bevatten veel van de gebruikte kruiden capsaïcine. Dit zegt je misschien niet zo veel, maar dit is een enorm belangrijk ingrediënt binnen de gerechten! Capsaïcine is namelijk een kruid dat ervoor zorgt dat de bloedbanen zich verwijden. Door de vergrootte bloedbanen zal ook de bloedstroom worden gestimuleerd! Dit is al helemaal in deze tijden van weinig beweging een enorm pluspunt.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.